Saya tidak pandai berkata-kata, namun saya juga mempunyai pengalaman dan pendapat sendiri yang kadangkala terbuku di hati. Hanya melalui penulisan saya dapat meluahkan apa yang tidak dapat saya katakan secara lisan. Saya mengalu-alukan komen atau apa-apa sahaja cerita yang ingin dikongsi oleh single-mom yang lain, supaya kita dapat sama-sama mencari penyelesaiannya. Jika ada yang terkasar bahasa secara sengaja atau tidak, saya menyusun jari memohon ampun dan maaf.

Monday, October 17, 2011

Berdoalah

Baru-baru ini saya membaca blog http://drmindailmu.blogspot.com tentang kepentingan berdoa dan adab berdoa. Antara yang dinyatakan (terima kasih buat penulis blog & keseluruhan kredit adalah buatnya) adalah seperti berikut :

Apabila seorang Muslim memanjatkan sesuatu doa kepada Allah yang di dalamnya tidak ada dosa dan pemutusan tali silaturrahim, maka Allah SWT akan memberinya satu di antara tiga :

1) Allah langsung mengabulkan doanya.
2) Allah akan menyimpannya untuk orang tersebut di akhirat.
3) Allah akan menjauhkan kejahatan atau keburukan dari orang tersebut yang setimpal dengan doanya.

Saya selalu tertanya-tanya di dalam hati, kenapa kebanyakan doa yang saya pohon tidak dikabulkan. Saya pernah berdoa siang dan malam semenjak hari pertama suami saya dimasukkan ke CCU kemudian ditukarkan ke ICU, semoga suami saya sembuh dan dapat pulang ke rumah meskipun tidak sihat seperti dulu, dan saya diberi peluang kedua untuk menjalani hidup bersama-sama suami dan anak...namun doa saya tidak dikabulkan. Saya juga berdoa semoga Allah berikan saya hati yang gembira semula meskipun kini menjalani hidup berdua dengan anak saya, namun perasaan sedih yang mendalam masih melingkungi hidup saya.

Kini saya mengerti mengapa doa saya tidak dikabulkan seperti yang saya panjatkan, kerana apa yang saya lihat kini Allah melindungi saya & anak dari sebarang kejahatan & keburukan semenjak suami saya pergi. Tidak pernah satu hari pun dalam hidup saya dan anak semenjak hari suami saya dikebumikan sehinggalah kini Allah memberi hidup yang susah buat kami. Segala-galanya seperti dirancang dengan sebaik-baiknya. Contohnya, apabila tayar kereta saya pancit berhampiran kawasan rumah saya, dalam sekelip mata 2 hamba Allah datang membantu saya sebelum saya sempat memohon bantuan. Rezeki saya dan anak tidak pernah berkurangan, malah sentiasa sampai kepada kami terutamanya di dalam waktu kami tidak menyangkakannya. Walaupun perasaan sedih masih tidak dapat saya hilangkan, namun Allah bagi saya ketenangan jiwa melebihi apa yang saya rasakan sebelum ini.

Saya teringat kata-kata salah seorang teman baik saya. Jangan berhenti berdoa dan jangan berhenti membaca Al-Quran meskipun doa saya tidak dikabulkan serta-merta. Ada sebabnya kenapa doa saya masih tidak dikabulkan, kerana Allah masih ingin mendengar suara saya memohon kepadaNya. Buat teman saya itu, terima kasih kerana sentiasa memberi saya nasihat yang baik dan juga kerana mampu membuat saya ketawa pada masa saya marah.









1 comment:

  1. Buat ibuharith..semoga akan terus berdoa dan redha dengan dugaan Allah SWT..pasti bantuan Allah akan sampai utk anda didalam apa jua keadaan..jadi teruskan berdoa kerana sesungguhnya doa itu senjata orang2 mukmin...insyaallah..aminn..

    ReplyDelete