Saya tidak pandai berkata-kata, namun saya juga mempunyai pengalaman dan pendapat sendiri yang kadangkala terbuku di hati. Hanya melalui penulisan saya dapat meluahkan apa yang tidak dapat saya katakan secara lisan. Saya mengalu-alukan komen atau apa-apa sahaja cerita yang ingin dikongsi oleh single-mom yang lain, supaya kita dapat sama-sama mencari penyelesaiannya. Jika ada yang terkasar bahasa secara sengaja atau tidak, saya menyusun jari memohon ampun dan maaf.

Friday, October 14, 2011

Adakah kita mampu menanggung beban yang diterima?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" - Surah Al-Baqarah Ayat 286

Setiap dugaan pasti ada hikmahnya. Itu yang selalu ayah titipkan setiapkali saya berasa sebak dan sedih setelah kehilangan suami. Ayah selalu memeluk dan mengusap kepala saya seolah-olah saya masih anak kecilnya apabila hati saya benar-benar dirundung perasaan kecewa dan pilu kerana 'ditinggalkan' sendirian bersama anak yang masih kecil.

Setiap hari selama berbulan-bulan saya mencari sesuatu ayat yang mungkin dapat mengubat hati saya. Akhirnya saya terjumpa maksud ayat 286 dari surah Al-Baqarah (seperti yang dinyatakan di atas). Saya mula sedar, jika Allah merasakan saya tidak cukup kuat untuk menghadapi dugaan ini, pasti Dia tidak akan memberinya kepada saya. Jika Allah merasakan saya akan jatuh tersungkur dan tidak mungkin bangun semula, pasti Dia tidak akan menduga saya begini. Saya mula akui, saya bukan seorang yang lemah seperti yang saya rasakan selama ini. Saya kuat dari segi mental dan fizikal. Saya seorang ibu yang berpendidikan, mempunyai karier sendiri, mampu menangani segala masalah dengan baik, mempunyai fikiran yang waras dan rasional, mempunyai hati yang penuh dengan perasaan kasih dan sayang buat anak saya, berhati tegar...jadi kenapa saya perlu takut untuk menghadapi segala dugaan. Malah sepatutnya saya bersyukur kerana dengan adanya dugaan-dugaan ini menunjukkan Allah masih menyayangi saya.

Allah itu Maha Agung. Maha Besar. Maha Penyayang. Pasti ada kebaikan di sebalik segala-gala yang berlaku. Sekurang-kurangnya apa yang telah terjadi membuatkan saya sedar betapa kerdilnya saya di sisi Tuhan, betapa banyak kesilapan yang telah saya lakukan selama ini, Allah masih menyayangi saya dengan memberikan saya dugaan yang mampu membuatkan saya menjadi seorang yang makin kuat pendirian, malah belajar menerima keadaan dengan baik, dan redha atas segala-galanya.

Tiga perkara penting yang saya perolehi daripada apa yang berlaku :
1) Redha menerima segala yang ditentukan oleh Allah walaupun dugaan itu terlalu berat.
2) Bersyukur dengan segala nikmat yang diterima, walaupun hanya sekecil batu kerikil.
3) Berusaha, berdoa & bertawakkal untuk setiap apa yang telah kita usahakan.

Belajarlah untuk redha atas segala perkara yang diterima. Walau pada mulanya nampak seolah-olah akan melemahkan diri kita, tapi akhirnya kita akan sedar dugaan itulah yang akan membuatkan kita bangun sebagai seorang yang lebih baik dari sebelumnya..insyaallah.





1 comment:

  1. Dari Allah kita datang; kepada Allah kita kembali..sesungguhnya semua yang ada pada kita adalah milik Allah...kita hanya diamananahkan untuk menjaganya sebaik mungkin...

    ReplyDelete